Att flytta en nationell verksamhet från Stockholms innerstad till en liten kommun i norra Sverige hör inte till vanligheterna. Men med skenande lokalkostnader valde SMÅAs styrelse att gå en helt ny väg och utlokalisera verksamheten. I dag, fem år senare, kan SMÅA konstatera att det var ett lyckat beslut.
Förutom en besparing för lokalkostnaden på åtta miljoner kronor årligen har även andra kostnader minskat till följd av effektivisering av verksamheten.
– Vi är stolta över beslutet och att vi nu kan leverera en trygg, effektiv och stabil lösning till våra medlemmar. Vår flytt till Lycksele är inte bara en kostnadsbesparing utan också ett sätt att stärka vår närvaro och vårt engagemang för företagare i hela landet, säger Helena Lundgren, styrelseordförande SMÅA.
Samma service
SMÅA, som är en av 24 a-kassor i Sverige, har ett statligt uppdrag att administrera ersättning till arbetslösa medlemmar. Eftersom hela processen sker digitalt har huvudkontorets lokalisering ingen påverkan på handläggningen.
– Vi erbjuder våra medlemmar samma tillgänglighet och höga kvalitet samtidigt som vi skapat en mer hållbar framtid för SMÅA sett till både lokalkostnad och bemanning, säger Ulrika Westergren, kassaföreståndare SMÅA.
Uppmärksammad resa
Flytten av verksamheten ägde rum inom bara ett par månader. En stor del av den befintliga personalstyrkan i Stockholm lämnade och Ulrika Westergren ansvarade för att rekrytera anställda till huvudkontoret i Lycksele. En utmanande tid följde då alla nyrekryterade genomgick utbildning i en komplex lagstiftning samtidigt som medlemmarnas ansökningar skulle handläggas.
– Det var en tuff period under och efter flytten och med pandemin som följde. Men i dag har vi en fantastiskt fin verksamhet med effektiv handläggning som många uppmärksammar, säger Westergren.
Teamwork hela vägen
Genom att optimera handläggningen och ständigt söka nya digitala lösningar har SMÅA korta handläggningstider trots att företagarärenden är mer komplexa och tar längre tid att utreda än anställdas.
Framgångsfaktorn var ett dedikerat team fast beslutna om att SMÅA skulle lyckas med utlokaliseringen och visa omvärlden att en nationell verksamhet kan drivas effektivt och kreativt från Norrlands inland.
– Vi gjorde det tillsammans och i dag kan vi fokusera på framtidsfrågor och på medlemsnyttan. Det har varit en fantastisk, utmanande och väldigt lärorik resa, säger Ulrika Westergren.