Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Så söker du ersättning

Få ersättning från SMÅA

Det första du ska göra är att anmäla dig som arbetssökande till Arbetsförmedlingen. Informera där att du är medlem i SMÅA. Vi kommer därefter att kontakta dig via brev.

Så söker du ersättning

Anmäl dig på Arbetsförmedlingen

Anmäl dig på Arbetsförmedlingen första dagen du är arbetslös och berätta att du är medlem i SMÅA. Det gör du enklast via Arbetsförmedlingens webbplats.

Vi skickar information till dig

SMÅA skickar sedan ut ett brev till dig med information. I denna information får du veta vad du behöver göra för att påbörja din ansökan.

För att vi ska få dina inkomstuppgifter behöver du skicka in blanketten Begäran om utlämnande av uppgifter till Skatteverket. Du får blankett och svarskuvert tillsammans med detta brev

Ansök

När du anmält dig på Arbetsförmedlingen fyller du i en ansökan i Mina sidor. Här kan du se vilka uppgifter som SMÅA behöver för att kunna utreda din rätt till arbetslöshetsersättning.

  • En ansökan om ersättning som du fyller i på Mina sidor.
  • På Mina sidor får du lämna uppgifter kring ditt företag.
  • Löpande tidrapporter (tidigare kallat kassakort).
  • På din “Att göra-lista” kommer det att stå vilka ytterligare handlingar/uppgifter vi behöver från dig.
  • Om du har arbetat som anställd behöver vi ett arbetsgivarintyg. Följ instruktionerna för att skicka ett mejl till din arbetsgivare där du ber om ett intyg via arbetsgivarintyg.nu. Intyget sänds in elektroniskt till oss.
  • Om du har studerat fyller du i uppgifter om studierna.

Längre ner på denna sida så kan du läsa mer om vilka uppgifter som behövs.

Vår handläggning

SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi att be dig att göra en komplettering.

Du som sökande styrker att du har rätt till ersättning genom att lämna korrekta uppgifter och handlingar till oss. Ju mer komplett information vi får från dig redan från början, desto snabbare kan vi ta ett beslut.

Bra att veta: En ny ersättningsperiod inleds alltid med två karensdagar och under dessa dagar får ingen ersättning betalas ut. Detta kallas för karensvillkor.

Glöm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen.

Du kan läsa mer om vår handläggning längre ner på den här sidan.

Så tidrapporterar du

Du fyller enklast i din tidrapport och skickar den på Mina sidor. Du rapporterar för en vecka i taget och du kan tidigast skicka in en tidrapport när veckan har passerat. Glöm inte att du ska fylla i för hela veckan, även lördag och söndag.

Kontakta oss om du inte kan använda Mina sidor så skickar vi kassakort, tidrapporter på papper, till dig.

Om du beviljas ersättning så betalas denna ut på torsdagar. Om du inte vill ha en utbetalningsavi behöver du ange vilken till vilken bank och konto ersättningen ska betalas ut till.

Läs mer om Swedbanks kontoregister.

Nedladdningsbara dokument

Att tänka på när du söker ersättning

Swedbanks roll

Swedbank sköter utbetalningen av arbetslöshetsersättning via SUS, Sparbankernas utbetalningssystem. Oavsett vilken bank du har behöver du anmäla konto, antingen direkt på avin eller på www.swedbank.se/kontoregister. Du kan även vända dig till ett Swedbank-kontor.

Om du inte har anmält något bankkonto får du en utbetalningsavi. Den går att lösa in på bank eller på något av övriga inlösenställen,  exempelvis ICA, Coop, Hemköp, Willys, CityGross, Pressbyrån, 7-eleven, Direkten, Kassagirot och Cirkle K.

Arbetsförmedlingens roll

Det är Arbetsförmedlingen som hjälper dig till ett nytt jobb. För att du ska kunna få ersättning från a-kassan behöver du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och vara aktiv i ditt jobbsökande.

Du behöver även ha kontakt med Arbetsförmedlingen och delta i planerade möten. Om du inte sköter ditt arbetssökande eller om du förlänger din tid i arbetslöshet kan du bli avstängd från ersättning.

Viktig information gällande inbetalning

Två påminnelser

Om du missar att betala en avgift skickar vi ut två påminnelser. Om du får en påminnelse på en avgift som du redan har betalat ber vi dig kontakta oss. Kontakta oss om du inte har fått avier eller påminnelser, eller om avgiften inte automatiskt dras från din konto (om du har autogiro).

Viktigt att betala i tid

Om du inte betalar medlemsavgiften riskerar ditt medlemskap att avslutas. Om medlemskapet avslutas kan du inte längre söka ersättning hos SMÅA om du blir arbetslös.

Så länge du inte betalar avgiften har du en skuld till oss. Du är skyldig att betala avgiften för alla månader du har varit försäkrad. Det tillkommer även en lagstadgad avgift på 180 kronor.

Det är enkelt att ändra betalsätt

Du som inte väljer att betala medlemsavgiften via autogiro, e-faktura eller via Kivra får en vanlig pappersfaktura hemskickad. Via Mina E-tjänster kan du enkelt ändra betalsätt.