Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Vilande företag/Upphörd verksamhet

För att du som företagare inte ska behöva lägga ner, sälja eller avveckla din verksamhet finns alternativet att få a-kassa vid tillfälligt uppehåll/vilande företag. 

Ersättning vid tillfälligt uppehåll

Om du inte vidtar några åtgärder, förutom nedanstående, kan du beviljas ersättning utan att behöva avveckla din verksamhet. Från och med 1 januari ska det ha gått tre år emellan för att kunna få ersättning för just vilande företag.

Åtgärder som inte påverkar rätten till arbetslöshetsersättning:

  • Nödvändiga åtgärder på grund av oförutsedda händelser.
  • Enstaka åtgärd för avveckling. Något som endast kräver en begränsad insats och som inte var möjlig att göra innan du upphörde med din verksamhet.
  • Åtgärder på grund av en skyldighet enligt lag eller annan författning.
  • Upphört med verksamheten

Möjligheten att få ersättning när inga åtgärder vidtas, trots att hela verksamheten finns kvar, kan nyttjas som oftast var tredje år från det att du startar upp din verksamhet igen. Om du behöver ansöka om ersättning på nytt, och det inte gått tre år sedan du startade upp ditt företag igen, måste din verksamhet upphöra definitivt för att kunna få ersättning.

Upphört med verksamheten

Nedan ser du några exempel på förutsättningar som måste vara uppfyllda för att du ska anses ha upphört definitivt med verksamheten (observera att dessa exempel inte är uttömmande).

  • Företaget ska avregistreras hos Bolagsverket.
  • F-skatt och moms ska avregistreras hos Skatteverket.
  • Samtliga inventarier ska vara sålda.
  • Andelar i företaget ska vara sålda.
  • Eventuellt hyreskontrakt för den lokal där verksamheten har bedrivits ska vara uppsagt.
  • Företagaren ska till alla delar ha upphört annat än tillfälligt med verksamheten.