Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Avvikande öppettider under vår och sommar

Under våren och fram till midsommar infaller flera röda dagar som påverkar våra öppettider. Några utbetalningstillfällen flyttas också från torsdag till fredag.

Under våren och fram till midsommar infaller flera röda dagar som påverkar våra öppettider. Några utbetalningstillfällen flyttas också från torsdag till fredag.

Under utbetalningar kan du se vilka datum utbetalning sker på en fredag och när du måste skicka in tidrapport för att få ersättning samma vecka.

Avvikande öppettider

April
  • 18 april, långfredagen: stängt.
  • 21 april, annandag påsk: stängt.
Maj
  • 1 maj: stängt.
  • 29 maj, Kristi himmelsfärd: stängt.
  • 30 maj, klämdag Kristi himmelsfärd: lägre bemanning i telefon.
Juni
  • 6 juni, Sveriges nationaldag: stängt.
  • 20 juni, midsommarafton: stängt.

Du kan alltid skicka ett meddelande till oss i våra e-tjänster Mitt medlemskap och Mina sidor om du har frågor. Vi återkommer med svar så snart vi kan.

Vi utbildar vår personal

SMÅA genomför en större utbildningsinsats under våren, eftersom en ny arbetslöshetsförsäkring träder i kraft i höst. I samband med utbildningen har vi begränsade öppettider.

Alla handläggare deltar i utbildningen mellan den 13-15 maj. Den 13 maj deltar övrig personal.

Öppettider under utbildningen
  • 13 maj: stängt.
  • 14 maj: lägre bemanning i telefonin.
  • 15 maj: lägre bemanning i telefonin.

Fler nyheter

  • Stängd dörr, foto Omar González

    När är en företagare arbetslös? SMÅA reder ut begreppen

    Om du blir arbetslös som företagare har du precis som andra rätt till ersättning om du uppfyller ett arbetsvillkor. Har du haft företaget som huvudsaklig sysselsättning måste du lägga det vilande för att få a-kassa alternativt vara helt skild från ditt företag.
    Läs mer
  • Ny TV-serie ”Företagsräddarna” – Ger konkurshotade företag en sista chans

    I den nya TV-serien Företagsräddarna kliver ett team av experter in för att rädda bolag där alla varningslampor blinkar rött – innan det är för sent. Vid behov bidrar även SMÅA med vår expertis till deltagarna i programmet.
    Läs mer
  • Riksdagsbesök: SMÅA står upp för företagares trygghet

    Förra veckan var SMÅA i riksdagshuset för att lyfta fram behovet av en mer flexibel arbetslöshetsförsäkring för våra medlemmar, Sveriges företagare. Det handlar i första hand om rätten att marknadsföra sig när företaget är vilande.
    Läs mer
  • Det här krävs för att uppfylla inkomstvillkoret

    Från och med den 1 oktober behöver du uppfylla ett inkomstvillkor för att kunna få ersättning från a-kassan.
    Läs mer
Visa fler nyheter