Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

Bättre handläggningstider än någonsin


I dag har SMÅA en väntetid på cirka tre veckor. Så korta handläggningstider har det aldrig varit på Småföretagarnas arbetslöshetskassa.

Våren 2019 tog SMÅAs styrelse beslut att flytta huvudkontoret från centrala Stockholm till Lycksele i Västerbottens inland. Anledningarna var flera men en skenande kostnadsutveckling för bland annat lokalhyra krävde en förändring.
– Vi vill att det ska finnas en egen a-kassa för just företagare i Sverige och för att säkerställa en verksamhet i framtiden var det här helt rätt väg att gå. Förutom att vi minskat våra kostnader med över åtta miljoner kronor årligen har vi fått en stor och bred kompetens i Lycksele, säger Helena Lundgren, styrelseordförande SMÅA.

Undvek konkurser

I december 2019 invigdes SMÅAs nya huvudkontor på Storgatan i Lycksele. Strax därpå slog pandemin till och många medlemmar ansökte om ersättning samtidigt.
– Det var otroligt tufft för företagare runt om i landet. Många företag överlevde pandemin tack vare sitt medlemskap i a-kassan och SMÅA, säger Ulrika Westergren, kassaföreståndare.

800 miljoner kronor

Vissa veckor ökade antalet ansökningar med över 800 procent. Bara under 2020 betalade SMÅA ut ersättning på cirka 800 miljoner kronor till närmare 10 000 medlemmar.
– Då skenade handläggningstiden i väg men vi har från dag ett kämpat hårt för att våra medlemmar ska få den ersättning de har rätt till. Efter ett stort lagarbete har SMÅA nu en handläggningstid på tre veckor, så bra har vi aldrig legat till så jag är väldigt stolt över den resa som vi gjort och fortfarande gör, säger Ulrika Westergren.

Flytten till Lycksele visade sig alltså vara full av möjligheter till utveckling.

Fler nyheter

  • Du har väl inte missat dina medlemsförmåner?

    Genom våra samarbetspartners får du som medlem i SMÅA tillgång till förmånliga försäkringar och rabatterade tjänster som vi tror du kan ha nytta av under din företagsresa. Både i med och motgång.
    Läs mer
  • SMÅAs flytt till Lycksele – för en hållbar framtid

    En besparing på cirka 50 miljoner kronor. Det är resultatet av det beslut som SMÅA, a-kassan för företagare, tog våren 2019 när man flyttade verksamheten från centrala Stockholm till Lycksele i Västerbottens inland.
    Läs mer
  • Viktigare än någonsin att ta ut lön

    Tänk på att den lön du tar ut påverkar din pension och vilken ersättning du kan få om du blir arbetslös, sjukskriven eller ska vara föräldraledig. Därför är det alltid viktigt att du tar ut lön. När den nya arbetslöshetsförsäkringen börjar gälla blir det dessutom viktigare än någonsin.
    Läs mer
  • Almedalsveckan för SMÅA

    SMÅA efterfrågar ett större fokus på företagarfrågor under Almedalsveckan. - Det var få punkter i programmet som handlade om just företagande och entreprenörskap. SMÅA har en viktig roll att vara med där och lyfta just företagarfrågorna, säger Ulrika Westergren, kassaföreståndare.
    Läs mer
Visa fler nyheter