Det är lätt att bli medlem

Att bli medlem

Det enda du behöver göra för att bli medlem är att fylla i en ansökan om medlemskap. Om vi får din ansökan före midnatt den sista i månaden kan du bli medlem från och med den första i samma månad.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna skicka din ansökan här. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss på 08-723 44 00 så hjälper vi dig.

Logga in i våra e-tjänster

Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.

Om du upplever problem när du ska använda våra e-tjänster rekommenderar vi att du provar en annan webbläsare som stödjs av vår webbplats. Google Chrome, Edge, Firefox och Safari är exempel på sådana webbläsare.

MINA SIDOR

Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter, kommunicera med din handläggare.

MITT MEDLEMSKAP

Se dina inbetalningar och ditt OCR-nummer. Uppdatera dina kontaktuppgifter.

BankID

För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.

 

SMÅA lanserar Chattbot

Nu lanserar SMÅA en chattbot. Det är ett led i arbetet att göra a-kassan mer tillgänglig och kunna möta medlemmar digitalt. Chattboten kan svara på allmänna frågor om a-kassa och arbetslöshetsförsäkringen.

– Tanken är att den nya funktionen ska underlätta och vägleda besökaren på ett bra sätt. Det är även en hjälp att navigera på hemsidan, säger Jessica Tjällman, kommunikationschef SMÅA.

Vilja och Veta
SMÅA har från och med i dag, 19 maj, två digitala medarbetare. Vilja som du pratar med här på hemsidan och Veta som du kan chatta med i våra e-tjänster. Om du har frågor som rör ditt specifika ärende kan du logga in i Mina sidor så hjälper Veta dig där.
– SMÅAs personal har fått lämna namnförslag och sedan rösta fram vinnarna. Att det blev just Vilja och Veta beror på att våra medlemmar, alla företagare, har en enorm vilja och Veta står för att SMÅA är experter på a-kassa för företagare och kan ge svar på dem frågor som finns, säger Tjällman.

Utveckling
SMÅA arbetar aktivt med att hitta nya sätt för medlemmar och hemsidesbesökare att få svar på sina frågor. Chattboten kommer att utvecklas och uppdateras allt eftersom baserat på de typer av frågor och synpunkter som vi får till oss.

Fler nyheter

  • Ny TV-serie ”Företagsräddarna” – Ger konkurshotade företag en sista chans

    I den nya TV-serien Företagsräddarna kliver ett team av experter in för att rädda bolag där alla varningslampor blinkar rött – innan det är för sent. Vid behov bidrar även SMÅA med vår expertis till deltagarna i programmet.
    Läs mer
  • Riksdagsbesök: SMÅA står upp för företagares trygghet

    Förra veckan var SMÅA i riksdagshuset för att lyfta fram behovet av en mer flexibel arbetslöshetsförsäkring för våra medlemmar, Sveriges företagare. Det handlar i första hand om rätten att marknadsföra sig när företaget är vilande.
    Läs mer
  • Det här krävs för att uppfylla inkomstvillkoret

    Från och med den 1 oktober behöver du uppfylla ett inkomstvillkor för att kunna få ersättning från a-kassan.
    Läs mer
  • Tidrapportering har fått nytt utseende

    Tidrapporteringen får nytt utseende i Mina sidor

    Onsdag den 5 februari genomförs en uppdatering av våra handläggningssystem, i samband med uppdateringen ändras tidrapportens utseende.
    Läs mer
Visa fler nyheter