Få ersättning från SMÅA
Det första du ska göra är att anmäla dig som arbetssökande till Arbetsförmedlingen. Informera där att du är medlem i SMÅA. Vi kommer därefter att kontakta dig via brev.
Så söker du ersättning
Anmäl dig på Arbetsförmedlingen
Anmäl dig på Arbetsförmedlingen första dagen du är arbetslös och berätta att du är medlem i SMÅA. Det gör du enklast via Arbetsförmedlingens webbplats.
Vi skickar information till dig
SMÅA skickar sedan ut ett brev till dig med information. I denna information får du veta vad du behöver göra för att påbörja din ansökan.
För att vi ska få dina inkomstuppgifter behöver du skicka in blanketten Begäran om utlämnande av uppgifter till Skatteverket. Du får blankett och svarskuvert tillsammans med detta brev
Ansök
När du anmält dig på Arbetsförmedlingen fyller du i en ansökan i Mina sidor. Här kan du se vilka uppgifter som SMÅA behöver för att kunna utreda din rätt till arbetslöshetsersättning.
- En ansökan om ersättning som du fyller i på Mina sidor.
- På Mina sidor får du lämna uppgifter kring ditt företag.
- Löpande tidrapporter (tidigare kallat kassakort).
- På din “Att göra-lista” kommer det att stå vilka ytterligare handlingar/uppgifter vi behöver från dig.
- Om du har arbetat som anställd behöver vi ett arbetsgivarintyg. Följ instruktionerna för att skicka ett mejl till din arbetsgivare där du ber om ett intyg via arbetsgivarintyg.nu. Intyget sänds in elektroniskt till oss.
- Om du har studerat fyller du i uppgifter om studierna.
Längre ner på denna sida så kan du läsa mer om vilka uppgifter som behövs.
Vår handläggning
SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi att be dig att göra en komplettering.
Du som sökande styrker att du har rätt till ersättning genom att lämna korrekta uppgifter och handlingar till oss. Ju mer komplett information vi får från dig redan från början, desto snabbare kan vi ta ett beslut.
Bra att veta: En ny ersättningsperiod inleds alltid med två karensdagar och under dessa dagar får ingen ersättning betalas ut. Detta kallas för karensvillkor.
Glöm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen.
Du kan läsa mer om vår handläggning längre ner på den här sidan.
Så tidrapporterar du
Du fyller enklast i din tidrapport och skickar den på Mina sidor. Du rapporterar för en vecka i taget och du kan tidigast skicka in en tidrapport när veckan har passerat. Glöm inte att du ska fylla i för hela veckan, även lördag och söndag.
Kontakta oss om du inte kan använda Mina sidor så skickar vi kassakort, tidrapporter på papper, till dig.
Om du beviljas ersättning så betalas denna ut på torsdagar. Om du inte vill ha en utbetalningsavi behöver du ange vilken till vilken bank och konto ersättningen ska betalas ut till.
Läs mer om Swedbanks kontoregister.
Nedladdningsbara dokument
Begäran om utlämnande av uppgifter
Begäran om utlämnande av uppgifter ska alltid skrivas ut och skickas till Skatteverket. Adressen står på blanketten.
Du kan skicka in denna via Mina Sidor. Ladda upp dokumentet via fliken E-tjänster (e-legitimation krävs). Du kan även skicka den via post till oss:
SMÅA
Fe 56
938 88 Arjeplog
Att tänka på när du söker ersättning
SMÅA arbetar för att du ska få beslut och ersättning så snabbt som möjligt och vi handlägger ansökningar i den ordning de kommer in till oss. Om vi behöver fler uppgifter från dig, efter att vi gått igenom din ansökan, kommer vi att be dig att göra en komplettering.
Du som sökande styrker att du har rätt till ersättning genom att lämna korrekta uppgifter och handlingar till oss. Ju mer komplett information vi får från dig redan från början, desto snabbare kan vi ta ett beslut.
Glöm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen.
Gör en komplett ansökan
Så här kan du påverka den tid det tar från det att du blivit arbetslös till det att vi tar beslut och du får din ersättning:
– Läs noga igenom den information som finns i alla blanketter/formulär och tidrapporter innan du fyller i dem.
– Kontrollera att intyg, handlingar eller andra uppgifter du lämnar till oss är rätt ifyllda.
– Kontrollera att ingen uppgift saknas.
– Om du är anställd, kontrollera uppgifterna som din arbetsgivare fyllt i på blanketten/flödet Arbetsgivarintyg så att ingen uppgift saknas.
– Fyll i dina tidrapporter och skicka in dessa löpande för de veckor som passerar.
När måste du lämna kompletterande uppgifter?
Om något saknas i din ansökan eller om du lämnat felaktiga uppgifter kommer vi be dig att komplettera ditt ärende. När du lämnat kompletterande uppgifter gäller återigen att vi handlägger ärendena i datumordning.
Rätt till ersättning?
Vår handläggning avslutas med att vi tar beslut om din rätt till arbetslöshetsersättning. Om du beviljas ersättning beräknar vi storleken på din ersättning och skickar ett beslut till dig. Därefter betalar vi ut ersättning för de veckor som du lämnat in tidrapporter för. Läs mer om ersättningen här.
Använd Mina Sidor
Du skickar in dina uppgifter i Mina Sidor, där kan du även:
– Följa din ansökan.
– Kontakta handläggare.
– Fylla i dina tidrapporter.
– Se dina beslut.
– Se antal ersättningsdagar.
– Se dina utbetalningar.
När du anmält dig på Arbetsförmedlingen fyller du i en ansökan i Mina sidor. Här kan du se vilka uppgifter som SMÅA behöver för att kunna utreda din rätt till arbetslöshetsersättning.
- En ansökan om ersättning som du fyller i på Mina sidor.
- På Mina sidor får du lämna uppgifter kring ditt företag.
- Löpande tidrapporter (tidigare kallat kassakort).
- På din “Att göra-lista” kommer det att stå vilka ytterligare handlingar/uppgifter vi behöver från dig.
- Om du har arbetat som anställd behöver vi ett arbetsgivarintyg, det utfärdas av din arbetsgivare. För att få ett arbetsgivarintyg kan använda dig av E-tjänsten ”Begär arbetsgivarintyg” på Mina Sidor, då skickas en begäran till arbetsgivaren. När arbetsgivaren utfärdat intyget skickas det in elektroniskt till Mina Sidor, du måste då kontrollera att intyget är korrekt och signera med BankID för att vi ska få tillgång till det.
- Om du har studerat fyller du i uppgifter om studierna.
Uppgifter om ditt företag
Arbetslös, det vidtas inte några åtgärder i verksamheten
Du fyller i alla uppgifter på Arbetsintyget för företagare. Om blanketten är ordentligt ifylld behövs som regel inga fler uppgifter gällande företaget. Men observera att fler uppgifter behövs för att vi ska kunna beräkna din ersättning per dag.
Arbetslös på grund av definitiv avveckling av företaget
Här är exempel på uppgifter och handlingar som vi kan behöva:
- Avregistrerings- eller ändringsbevis av företaget hos Bolagsverket
- Försäljningsavtal rörande eventuella inventarier
- Överlåtelse av andelar i företaget (gäller vid försäljning av företag)
- Återkallande av eventuella tillstånd som var en förutsättning för att driva företaget, till exempel trafiktillstånd
- Uppsägning av eventuellt hyreskontrakt
- Vid konkurs – beslut från tingsrätten
- Vid likvidation – beslut från Bolagsverket där det framgår att likvidator är utsedd. Du får inte själv utses till likvidator och i vissa fall får inte heller familjemedlem vara utsedd till likvidator
- Kopia av beslut att F-skatten är återkallad
- Vid arrende – kopia av avtal som visar att arrendet upphört
Några tips på vägen
- Läs igenom hjälp- eller informationstexter.
- Innan du skickar dina uppgifter/blanketter: läs igenom en extra gång. Ju mer kompletta uppgifter vi får från dig från början, desto snabbare kan du få din ersättning.
- Kontrollera om det är några uppgifter som måste intygas av någon annan.
- Om du tycker att det är svårt att beskriva vad som har hänt i färdiga formulär/blanketter kan du alltid skriva ett separat meddelande i Mina sidor, eller skicka ett brev till oss. Försök förklara din situation så tydligt du kan. Formulär och/eller blanketter måste dock alltid vara fullständigt ifyllda för att vi ska kunna fatta beslut om din ersättning.
- Tala om för oss om du har för avsikt att göra något annat utöver att söka arbete under din arbetslöshet. Exempelvis om du har funderingar på att studera på deltid. Meddela oss innan du påbörjar studier så att du får veta vad som gäller just för dig.
Observera att det vi listat på den här sidan inte är uttömmande. Eftersom varje ärende är unikt kan vi behöva fler eller andra uppgifter än de vi listat här.
Din arbetsgivare kan fylla i arbetsgivarintyg på arbetsgivarintyg.nu och skicka till oss i samarbete med dig. Om du arbetat i familjeägt företag kan inte arbetsgivarportalen användas. Det beror på att intyget måste bestyrkas av revisor, redovisningskonsult eller annan person med insyn i verksamheten. I det fallet måste arbetsgivarintyg fyllas i, skrivas ut och skickas per post. Har du frågor eller behöver få en blankett skickad till dig – ring oss på 08-723 44 00.
Swedbanks roll
Swedbank sköter utbetalningen av arbetslöshetsersättning via SUS, Sparbankernas utbetalningssystem. Oavsett vilken bank du har behöver du anmäla konto, antingen direkt på avin eller på www.swedbank.se/kontoregister. Du kan även vända dig till ett Swedbank-kontor.
Om du inte har anmält något bankkonto får du en utbetalningsavi. Den går att lösa in på bank eller på något av övriga inlösenställen, exempelvis ICA, Coop, Hemköp, Willys, CityGross, Pressbyrån, 7-eleven, Direkten, Kassagirot och Cirkle K.
Arbetsförmedlingens roll
Det är Arbetsförmedlingen som hjälper dig till ett nytt jobb. För att du ska kunna få ersättning från a-kassan behöver du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och vara aktiv i ditt jobbsökande.
Du behöver även ha kontakt med Arbetsförmedlingen och delta i planerade möten. Om du inte sköter ditt arbetssökande eller om du förlänger din tid i arbetslöshet kan du bli avstängd från ersättning.
Viktig information gällande inbetalning
Två påminnelser
Om du missar att betala en avgift skickar vi ut två påminnelser. Om du får en påminnelse på en avgift som du redan har betalat ber vi dig kontakta oss. Kontakta oss om du inte har fått avier eller påminnelser, eller om avgiften inte automatiskt dras från din konto (om du har autogiro).
Viktigt att betala i tid
Om du inte betalar medlemsavgiften riskerar ditt medlemskap att avslutas. Om medlemskapet avslutas kan du inte längre söka ersättning hos SMÅA om du blir arbetslös.
Så länge du inte betalar avgiften har du en skuld till oss. Du är skyldig att betala avgiften för alla månader du har varit försäkrad. Det tillkommer även en lagstadgad avgift på 180 kronor.
Det är enkelt att ändra betalsätt
Du som inte väljer att betala medlemsavgiften via autogiro, e-faktura eller via Kivra får en vanlig pappersfaktura hemskickad. Via Mina E-tjänster kan du enkelt ändra betalsätt.